Obrazy olejne na sprzedaż.

piątek, 6 stycznia 2017

Jakie światło do malowania obrazów jest najlepsze? Oświetlenie pracowni malarskiej.

Światło dzienne?

Ile razy czytając jakiś podręcznik, książkę, wywiad na temat malarstwa dowiadywałem się, że najlepsze światło do malowania obrazów - to światło dzienne. Ok - fajnie. Mieszkając w takiej Kaliforni pewnie bym się zgodził. Praktycznie codziennie błękitne niebo i słońce.

W tej chwili, pisząc te słowa wyglądam za okno... Jest zima. Śnieg, wiatr, chmury i ciemność - mimo, że dopiero zbliża się 16.00 po południu. Tak więc, ja osobiście - już dawno - przestałem polegać na świetle dziennym. Zwyczajnie, nie miałbym szans malować tyle ile chcę, kiedy chcę i... gdzie chcę. Prawidłowe oświetlenie pracowni malarskiej to absolutna konieczność. Zwłaszcza, dla malujących w nocy, co jest całkiem fajne, zwłaszcza w czasie upałów... :)

Sebastian Talar www.sebastiantalar.com

Jakie światło do malowania w pracowni?

Najważniejszą rzeczą są odpowiednie świetlówki. Po pierwsze - mocne. Po drugie - o barwie światła dziennego. Czyli takie, jak na zdjęciu - 5500 K (Kelwinów). Nie są drogie. Ok. 25 zł. Jeśli nie stłuczesz - posłużą bardzo długo. Dostępne są w różnych kształtach, ale ja wybieram takie, które pasują do moich lamp. Nie mają efektu migotania. Emitują bardzo naturalne, białe światło. Zapewniają właściwe warunki do komfortowej pracy dla grafika, ilustratora, fotografa, malarza albo projektanta... Do nabycia tylko w dobrych sklepach fotograficznych... i na Allegro.

Dlaczego nie zwykłe żarówki?

Zwykłe, stare żarówki dają światło żółte. Większość świetlówek energooszczędnych w sklepach również ma barwę żółtą. Takie światło utrudnia malowanie, fałszuje kolory i... męczy oczy.

Dlaczego? To czysta fizjologia. Światło dzienne, czyli białe - takie, które mamy w słoneczny dzień - jest dla nas najbardziej naturalne i zdrowe. Sprzyja pracy, aktywności fizycznej i umysłowej. Jest najlepsze dla oczu. Zauważ, że w biurach, fabrykach i urzędach stosuje się głównie tego typu oświetlenie. Nie tylko ze względów ekonomicznych...

Sebastian Talar www.sebastiantalar.com

Z kolei światło żółte, jest dla nas - ludzi, utożsamiane z chwilą odpoczynku. Kojarzy nam się ze światłem świecy, albo z zachodem słońca - naturalnym zakończeniem aktywności w ciągu dnia. Wśród fotografów i filmowców istnieje pojęcie "złota godzina". Słońce zachodzi i światło jest bardzo ciepłe i żółte. Wszystko jest "oblane" złotymi promieniami. Często wtedy w Hollywood kręci się nastrojowe i romantyczne sceny filmowe...

Podsumowując... Nie jesteśmy wampirami, mamy naturę solarną. Przed wynalezieniem elektryczności pracowaliśmy wyłącznie w ciągu dnia. Twoje oczy to "pamiętają" i wolą pracować przy białym świetle dziennym... i Twój organizm też.

Jakie lampy do pracowni malarskiej?

Ja mam dwie czarne lampy kreślarskie - przykręcone do sztalugi. Wiszą bezpośrednio nad obrazem. W sumie mógłbym malować tylko przy nich... Ale lubię jak jest jasno, więc mam jeszcze kilka innych źródeł światła. Jak sobie to zorganizujesz - to już Twoja decyzja. 

Polecam lampy kreślarskie, bo są tanie, lekkie i można nimi dowolnie kręcić i ustawiać pod różnymi kątami. Nie nagrzewają się zbytnio, nawet przy wielogodzinnej pracy. Mam w nich zamontowane świetlówki energooszczędne w kształcie "ślimaczków". Dzięki takiemu oświetleniu mogę malować kiedy mi się podoba. Nie jestem zależny ani od pogody, ani od pory roku czy dnia.

Picasso lubił malować w nocy, albo mając zasłonięte kocami okna. A obraz oświetlał za pomocą rzutnika fotograficznego, co dawało specyficzną atmosferę w jego pracowni. Także, bez przesady z tym światłem dziennym.

Sebastian Talar www.sebastiantalar.com


Jaki werniks do obrazu olejnego jest najlepszy? Dlaczego trzeba werniksować obraz?
Jak przygotować obraz do wysyłki?
Jakie podobrazie malarskie jest najlepsze?
Jak zrobić wysokiej jakości farbę olejną dla artystów? Szczegółowy poradnik.
Jak wyprostować wgniecione płótno malarskie? Prosty trick.
Werniks retuszerski w spray'u. Dlaczego warto go mieć? Jak go stosować?
Jak zrobić wysokiej jakości farbę olejną dla artystów? Szczegółowy poradnik.
Farby olejne. Jaki zestaw kolorów kupić na początek?

5 komentarzy:

  1. Czesc, mam pytanie, jakie masz te lampy kreślarskie ( ilo watowe)?, bo chciałem sobie kupić te żarówki i lampy bo maluje przy żarowce 60w zwyklej za 2 zlote haha ale widze że są do kupienia lampy kreślarskie max do 60w, jak myślisz wystarczą 2 żarowki 60w w dwoch lampach powieszonych nad stanowiskiem malowania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi mi oczywiscie o te zarowki co ty masz z tym ze 60watowe

      Usuń
  2. To są zwykłe lampy kreślarskie kupione w IKEA. I spokojnie możesz tam wkręcać świetlówki jakie chcesz. Ale polecam takie w kształcie ślimaka, bo dobrze się chowają w lampie i są mocne.

    Świetlówki, czyli to co widać na zdjęciach... One mają mały pobór mocy i nie nagrzewają lampy tak, jak to robiły zwykłe żarówki. Na starych lampach są napisy, że do 60 W, ale to dotyczyło starych żarówek, które emitowały masę ciepła. No i faktycznie, wkręcenie żarowki 100 W albo 200 W do takiej lampy, groziło co najmniej poparzeniem, a nawet pożarem.

    Na tej świetlówce jest napis 125 W, ale to oznacza, że daje ona światło porównywalne z takim jak stara żarówka 125 W. Choć takich żarówek chyba nie było... :) Ale chodzi tylko o porównanie, żeby klient miał odniesienie. W rzeczywistości pobiera ona prąd ok. 20-30 W... I nagrzewa się słabo. Dlatego lampy nie spali.

    Takie dwie lampy wystarczą pod warunkiem, że będą blisko sztalugi. Im mocniejsze tym lepsze...

    OdpowiedzUsuń

Możesz komentować anonimowo. Ale po co? Lepiej wybierz - Nazwa/Adres strony, albo zaloguj się z konta Google+. Dzięki temu, będę mógł odróżnić jedną osobę, od drugiej... :)